Stray trip dag 1-3 - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Suzanne - WaarBenJij.nu Stray trip dag 1-3 - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Suzanne - WaarBenJij.nu

Stray trip dag 1-3

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

17 April 2014 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Dinsdag 15 April

Na opnieuw een niet hele goede nachtrust stond ik om 6:45 uur op om mijn spullen te pakken en op weg te gaan naar de plek waar de Stray bus mij zou oppikken en mijn reis over het Noordereiland van Nieuw-Zeeland zou beginnen. Braaf op tijd stond ik voor de ingang van een ander hostel (op nog geen 100m van mijn eigen hostel) waar we om 7:40u opgehaald zouden worden. Na mij kwamen er nog twee meisjes en een jongen bepakt en bezakt aan bij het hostel en mijn vermoeden was natuurlijk dat zijop dezelfde bus wachtten als ik. Vergeleken met hen had ik trouwens niets bij me, een kleine backpack van iets meerdan 7 kg en nog een normale rugzak. Uiteindelijk kwam er rond 7:55u enthousiast een vrouw op ons af lopen, die onze buschauffeuse en gids voor de reis bleek te zijn. Spullen in de bus geladen en toen de bus in waar al een stuk of 15 nieuwsgierige gezichten je aankeken en het natuurlijk wel spannend was met wie van deze mensen je de komende dagen het meeste zou optrekken. Na nog wat andere mensen hier en daar opgepikt te hebben, gingen we op weg naar het hoofdkantoor van Stray in Auckland, waar we wat meer info zouden krijgen over hoe het reizen met stray werkt. Ook kregen we de gids waarin alle routes en activiteiten per locatie staan. Hier kennis gemaakt met twee Duitse en een Vlaams meisje. Eenmaal in de bus bleek het meisje achter mij (Sarah) ook Nederlands te zijn en daar klikte het eigenlijk gelijk heel goed mee.

Vervolgens op weg naar onze bestemming voor de dag; Hahei en Hot Water Beach. Onderweg een supermarkt stop gemaakt in Thames om lunch, drank voor die avond, en ontbijt voor de volgende ochtend te kopen. De buschauffeur regelt bijna alles gedurende de reis. 's Ochtends gaat er een lijst rond voor de accomodatie voor die avond en een andere lijst met activiteiten waar je op kunt intekenen als je iets wilt doen. Voor die avond zouden we een gezamelijke BBQ doen dus we hoefden niet zelf voor avondeten te zorgen. De route naar Hahei was eerlijk gezegd nog niet heel spectaculair, maar misschien waren mijn verwachtingen wel een beetje te hoog en ik heb ook eigenlijk van iedereen gehoord dat het Zuidereiland mooier is. Desalniettemin toch wel genoten van het mooie landschap en eenmaal in Hahei aangekomen reden we gelijk door naar Hot Water Beach. Om even de feitenkennis op peil te houden; Nieuw-Zeeland ligt op twee tektonische platen, de Australische en de Pacific plaat. Hierdoor heeft het land veel geologische activiteit zoals aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Ook levert dit zogenaamde geothermische gebieden op zoals Hot Springs op het Noordereiland en de Gletsjers op het Zuidereiland. Vlakbij Hahei is dus Hot Water Beach en hier vind je een natuurlijke heetwaterbron. In de praktijk betekent dit dat je rond de tijd dat het eb is, ongeveer 2 uur ervoor en erna, op een bepaald stuk van het strand een kuil kunt graven en dan komt er warm water naar boven en kun je lekker in je eigen kuil zitten. Toen wij er aankwamen werd het water van de zee alweer hoger maar we hebben nog wel in wat poeltjes kunnen zitten die andere mensen gegraven hadden, lekker makkelijk!

Na Hot Water Beach gingen we naar ons hostel in Hahei waar we in verschillende groepjes een sleutel voor een kamer kregen. Ik sliep samen met Sarah, An (Duits) en Richard (Iers) in een lekker krap bijgebouwtje waar twee stapelbedden in gepropt waren. De activiteit die je die middag nog kon doen was een wandeling naar Cathedral Cove, een afgelegen strandje waar je door een natuurlijk ontstane tunnel door een rots naar een ander strand kon lopen. Na deze wandeling hadden we even een dutje gedaan eb toen was het BBQ time! Tijdens het eten nog kennis gemaakt met twee Canadese jongens en twee Engelse meisjes, allemaal heel aardig! Na de BBQ een heerlijke warme douche genomen en toen lekker slapen want de volgende ochtend al om 7:30 vertrekken!

De volgende dag met enige vertraging vertrokken vanuit Hahei op weg naar Raglan. Dit is een dorpje aan de westkust van het Noordereiland en schijnt de beste 'left hand surf break' in de wereld te zijn, wat dat ook mag betekenen haha. Je kon hier uiteraard surfen en ook les krijgen. Uiteindelijk besloten maar drie mensen dit te doen en ook ik had er eigenlijk niet zo'n zin in en wilde mijn geld sparen voor andere dingen. Het hostel lag ergens tegen de berg op in de bush bush en was echt een topplek om te verblijven. Er hing een echte surf atmosfeer en iedereen was superaardig. De surfdudes waren natuurlijk wel blij dat er wat nieuwe meisjes waren, want nu het seizoen eigenlijk een beetje voorbij is, was het verder niet echt heel druk. We besloten met een groot deel van de rest van de groep ook naar het strand te gaan om gewoon een beetje te chillen en een boek te lezen. Het zand hier was echter zwart door het hoge ijzergehalte en het weer was ook niet echt heel aangenaam om even lekker te gaan zonnebaden. Uiteindelijk hebben we verschillende balspelletjes gedaan waaronder touch rugby, waarna we rond 5 uur weer terug gingen naar het hostel. Deze avond zelf ons maaltje klaarmaken, ik had samen met wat andere mensen inkopen gedaan voor pasta wat prima was en maar 2.80 dollar pp. Bij het hostel was ook een sauna en Sarah, An en ik twijfelden geen moment en gingen lekker de sauna in. Daarna nog een drankje gedaan in een de lounge en toen weer op tijd naar bed want we waren echt heel moe.

Die nacht sloeg het weer helaas om en we werden wakker met regen en harde wind, het kon niet zo mooi blijven natuurlijk. Spullen inpakken en weer in de bus op weg naar Waitomo caves dit keer. Gisteren konden we ons opgeven voor verschillende activiteiten in de grotten maar alles was vrij prijzig dus Sarah en ik besloten al vrij snel dat we wel gewoon gingen wandelen terwijl anderen de grotactiviteiten gingen doen. Helaas is het weer echt dramatisch en zitten we met nog een paar anderen ergens in een cafeetje te chillen en wachten tot de anderen klaar zijn. Het is ook hier dat ik dit verhaal schrijf. Zojuist een heerlijke pompoensoep op terwijl het buiten letterlijk aan het gieten is en ik vind het eigenlijk wel prima! Over twee uurtjes rijden we door naar Mourea waar we een culturele stop hebben en een programma bij de Maori's hebben waar we ook dineren, slapen en ontbijten. Ben heel benieuwd en heb erg veel zin in!


  • 19 April 2014 - 20:52

    Papa:

    Goed verhaal! Weer wat geleerd ook. Ik zag deze week op CNN dat er een storm onderweg was naar Nieuw Zealand dus daar heb je een begin van meegemaakt begrijp ik. En nu dan de Maori's. Ben benieuwd naar de volgende episode.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1111
Totaal aantal bezoekers 3703

Voorgaande reizen:

15 November 2013 - 09 Mei 2014

Melbourne!!

13 April 2014 - 07 Mei 2014

New Zealand

Landen bezocht: