Heenreis en eerste dagen Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Suzanne - WaarBenJij.nu Heenreis en eerste dagen Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Suzanne - WaarBenJij.nu

Heenreis en eerste dagen Singapore

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

17 November 2013 | Singapore, Singapore

Vrijdagavond was het dan eindelijk zo ver.. we gaan vliegen, en niet zo'n beetje ook! In 12,5 uur moet ik op mijn eerste bestemming aankomen: Singapore. Hier zal ik een tussenstop maken om wat sightseeing te doen en vervolgens doorvliegen (nog eens 8 uur) naar Melbourne.

We vertrokken vrijdagmiddag stipt 16 uur van huis met de hele familie om op tijd op Schiphol te zijn. We waren Rotterdam nog niet uit of we stonden al in de file, dus de extra ingeplande reistijd was een goede keuze. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en waren we 17.15 uur op het vliegveld. Inchecken kan tegenwoordig online al dus ik hoefde alleen nog maar mijn koffer af te geven. Ook dit is nu zelfservice op Schiphol dus na nog wat geschuif van handbagage naar ruimbagage precies 23.0 kg ingecheckt! Vervolgens nog een hapje eten bij de Burger King, al had ik zelf totaal geen honger vanwege de zenuwen. Hier sloten ook Arend, Milou en Jessey bij ons aan (de toppers!!) om mij te komen uitzwaaien. Rond 19 uur ging ik na een toch wel even moeilijk afscheid door de paspoortcontrole. In mijn naïviteit dacht ik dat ik ook gelijk door de douane moest maar bij internationale vluchten komt dat kennelijk pas bij de gate (weer wat geleerd!). Geen tijd om te shoppen want om 19:30 ging de gate open en het was nog best een stukje lopen. Eenmaal bij de gate kwam ik Joris tegen, mijn Nederlandse begeleider van mijn onderzoeksstage, waarmee ik samen naar Singapore vlieg en die later ook naar Melbourne komt. Bij de douane weer de ouderwetse chaos waarbij ik volgens de douanebeambte weer niet snel genoeg mijn riem afdoe, schoenen en vest uittrek en vervolgens nog alle elektronische apparatuur los in een bak doe en dus de volle laag krijg, echt geen geduld die mensen. Later kwam ik erachter dat ik een van de eerste was die door de douane kwam want later stond de hele vertrekhal vol met mensen. Er gaan ruim 400 mensen in zo'n vliegtuig!

De vliegreis zelf was wel prima te doen. Joris vliegt business class dus ik zit in mijn eentje tussen het overige gewone volk in economy. Beenruimte was toch wel minder dan ik had gedacht en ondanks dat ik onwijs moe was, heb ik erg slecht kunnen slapen. Dit kwam ook door erg luidruchtige (en dronken) Russen die op de twee rijen achter mij hun eigen feestje aan het houden waren. Daarnaast was ook het opblaasbare nekkussentje lek, dat had ik natuurlijk niet gecontroleerd toen ik nog thuis was.. Eenmaal aangekomen op het vliegveld was het nog even spannend of mijn koffer ook met hetzelfde vliegtuig was meegegaan en of ik heelhuids door de douane kom. In het vliegtuig moet je een zogenaamd disembarkation/embarkation form invullen en daar staat ook nog even duidelijk vermeld dat drugssmokkel in Singapore wordt bestraft met de doodstraf! Gelukkig ging alles heel soepel en stonden we binnen no time met onze koffers buiten op zoek naar een taxi naar het hotel.

Het inchecken bij het hotel duurde echt een eeuwigheid. Aangezien ik uit het vliegtuig kwam met een trui, vest en jas aan en het in Singapore gemiddeld 30 graden is had ik al lekker staan zweten bij het vliegveld en wilde ik eigenlijk heel snel naar mijn kamer om lekker te douchen. Na een half uur (geen grap!) eindelijk ingecheckt en kon ik me eindelijk even opfrissen. Het hotel is behoorlijk luxe, ik heb een grote kamer en er is een sportschooltje (er staan 3 apparaten) en een zwembad. Na een lekkere douche, waar ik overigens niet recht onder kon staan, toch gemaakt voor kleine mensen, hadden we afgesproken om uit eten te gaan. Samen met Joris, Astrid en Jiangbo (allemaal van de Universiteit Utrecht) zijn we naar China Town gegaan en hebben we lekker gegeten bij een van de vele eettentjes. Na nog een wandeling door deze buurt zijn we teruggelopen naar het hotel. Ik was ondertussen aardig moe en wilde graag gaan slapen.

Ik viel snel in slaap maar werd na twee uurtjes wakker en kon daarna niet meer slapen. Ik weet niet of het puur de jetlag was, maar ik kwam in ieder geval niet meer in slaap. Gelukkig was het in Nederland nog dag en kon ik lekker whatsappen met vrienden. Uiteindelijk rond 5 uur weer in slaap gevallen, maar mijn wekker om 7:30 ging m dus niet meer worden. Met moeite de volgende dag om 12 uur uit bed gekomen. Helaas was het ontbijt in het hotel maar tot 10:30 en moest ik dus ergens in de stad wat te eten scoren. Nu zijn er restaurantjes genoeg maar ik word wel een beetje misselijk van de lucht die overal hangt, van die vieze frituurlucht ofzo. Niet echt lekker als je nog niet ontbeten hebt! Na een lekkere brunch van muesli met aardbeien ben ik maar door de stad gaan lopen. Vlakbij was het Fort Canning Park, wat wel mooi was maar doordat het de hele dag aan het regenen was, was ik het wel snel zat. Daarna nog in het National Museum geweest, maar dat kon me ook niet echt boeien. Intussen was het al eind van de middag en ben ik teruggegaan naar het hotel om even een dutje te doen. 'S avonds wel lekker uit eten geweest in Marina Bay met Joris, Astrid, Jiangbo en Johan en nu weer op mijn hotelkamer dit verslag typen. Morgen ga ik weer een poging doen om wat van de stad te zien met een georganiseerde citytour. Als het goed is kom ik dan langs alle leuke en interessante dingen van Singapore dus dat moet wel goedkomen. Helaas geeft het weerbericht weer regen en zelfs onweer op, dus eerst maar ergens een parapluutje kopen!

Hopelijk kan ik deze nacht beter slapen en heb ik morgen meer energie om de citytour te doen. Voor iedereen in Nederland alvast tidur lena (=slaap lekker in het Maleis) vanuit Singapore, ik ga lekker tukken!

  • 17 November 2013 - 16:28

    Milou:

    Tidur lena suus!! Erg leuk eerste verhaal :)

  • 19 November 2013 - 10:50

    Nelleke:

    Hi Suzanne. Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd.
    Ben al nieuwsgierig naar je volgende verslag.
    Geniet en groetjes XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 14 Nov. 2013
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 3722

Voorgaande reizen:

15 November 2013 - 09 Mei 2014

Melbourne!!

13 April 2014 - 07 Mei 2014

New Zealand

Landen bezocht: